Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskola

"Minden ember annyit ér, amennyit tud." /Gárdonyi Géza/

 

 

Pedagógia alapelvek és értékek

 

A Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskolában tanító pedagógusok mindennapi nevelő- és oktató munkájukban az alább felsorolt pedagógiai alapelveket szeretnék érvényre juttatni:

 

1.  Az iskolában olyan légkör megteremtése szükséges, ahol a tanulók otthon érezhetik magukat, mindenki azért dolgozik, hogy neveltjeink (iskolások, felnőttek) emberi minősége pozitív irányba változzon.

 

Ennek érdekében:

- a tanuló személyiségét tiszteletben tartjuk

- a gyerekeket bevonjuk saját iskolai életünk megszervezésébe

- a tanulók egyéni képességeit az oktatás során figyelembe vesszük

- diákjaink előre megismerhetik a velük szemben támasztott követelményeket, így tudhatják, mit várunk el tőlük

- minden gyermek számíthat a pedagógusok jóindulatú segítségére tanulmányi munkájában és életének egyéb problémáiban

- kölcsönös tiszteletre és szeretetre törekszünk a kapcsolatépítés során

- A személyiségfejlesztés folyamatában legfontosabb partner a szülő. A pedagógus - mint szakember - találja meg a lehetőséget a hatékonyabb együttműködésre.

-A nevelés-oktatás "tárgya" a gyermek. Fontos megteremteni az egymás tiszteletén alapuló harmonikus tanár-diák, gyermek-felnőtt viszonyt.

 

2.  Az iskolában a tanulók korszerű ismereteinek, képességeinek, készségeinek kialakítása és bővítése, valamint a tanulók teljes személyiségének fejlesztése a legfontosabb feladatunk.

Nevelőink szellemileg, erkölcsileg és testileg egészséges nemzedéket kívánnak nevelni a rájuk bízott gyermekekből.

 

Ennek érdekében:

-      a tervszerű nevelő és oktató munka a tanulók alapkészségeit fejleszti és számukra korszerű, a mindennapi életben hasznosítható, tovább építhető  alapműveltséget nyújt

-      az iskola olyan - az emberre, a társadalomra, a művészetekre, a természetre, a tudományokra, a technikára vonatkozó - ismereteket közöl, melyek megalapozzák a tanulók műveltségét, világszemléletét, világképűk formálódását és eligazodásukat szűkebb és tágabb környezetükben

-      az iskola oktató tevékenységének célja a gyermeki személyiség széleskörű fejlesztése

-      fontos, hogy a diákok elsajátítsák az egyéni tanulás módszereit

-      elérendő cél, hogy a tanulóink körében a szorgalomnak, a tudásnak és a munkának legyen becsülete

-      törekedni kell a humánumra, az egyén és a közösségek iránti tiszteletre

-      segíteni kell a diákoknak, hogy észre vegyék és értékeljék a jót, felismerjék és megelőzzék a rosszat

-      törekedni kell az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció elfogadott normáinak és helyes formáinak kialakítására

-      kívánatos a tanulókat megismertetni a nemzeti kultúra és történelem eseményeivel, személyiségeivel és hagyományaival, hogy ezek megbecsülése révén táplálódjék bennük a haza, - a szülőföld iránti szeretet.

 

3.  Az iskola - elsősorban a szülőkkel ápolt kapcsolatok révén - folyamatosan részt kíván venni a lakóhely életében.

Ennek érdekében:

-      rendszeres kapcsolatot tart a tanulók szüleivel, a családokkal

-      igyekszik lehetőséget teremteni arra, hogy az iskola életéből, tevékenységéből, eredményeiből minél többet megismertessen a szülőkkel.

-      a nevelők fontos feladatuknak tartják, hogy az iskola - eddigi hagyományaihoz híven képviseltesse magát a különféle községi rendezvényeken, és az ilyen megmozdulások szervezésében és lebonyolításában maga is részt vegyen.

 

4.  Minden tanuló számára biztosítani kell az esélyegyenlőséget.

Ennek érdekében:

-      fontos, hogy olyan oktatási- művelődési kínálatot biztosítson az iskola, amilyet egy átlagos városi iskola nyújt tanulóinak. Ehhez az iskola tárgyi adottságai megvannak; a nevelőtestület alkalmas erre, s iskolabarát fenntartói hozzáállással a finanszírozási feltételek megteremthetők.

-      Az iskola sokszínű tevékenységkínálata alkalmas arra, hogy a művelődési hiányokat kompenzálja az iskola tanulói számára

A szakmai és eszközi feltételrendszer az utóbbi időben jó irányban fejlődött. A korszerű könyvtári szolgáltatás, a médiatár és a számítástechnikai oktatás alapjai kialakultak. Ezek továbbfejlesztése biztosítani tudja az esélyegyenlőséghez kívánatos feltételeket. Használatuk lehetőségét minden érdeklődő gyerek számára biztosítani kell.

-      A szülők anyagi hátterének hiányai a szociális gondoskodás keretében kompenzálhatók.

Összefogással képesek vagyunk az esélyegyenlőtlenség olyan mértékű csökkentésére, hogy minden tanítványunk bejuthasson az általa választott és képességeinek megfelelő középfokú intézménybe.

 

5.  Ha az iskola meg akar felelni mindazoknak a kihívásoknak, amelyek naponta érik, akkor továbbra is önállónak kell maradnia.  Az iskola önállóságán a teljes szakmai önállóságát értjük. Egyik legfőbb erénye a nevelőtestületnek, hogy konfliktusos időszakokban is megőrizte szakmai illetékességét. A pedagógia problémák megválaszolásának hogyanját olyan szakmai kérdéseknek tekintjük, amelyek kizárólag az iskola szakmai jogosultsága és döntési felelősségébe tartoznak.

A gyermekek személyiségi jogait mindenki tartsa tiszteletben, állampolgári és tanulói jogait egyetlen iskolai dolgozó se sértse meg. Olyan elfogadó légkör kialakítása a célunk, ahol a siker és kudarc kockázatával az egyéné a döntés felelőssége. Ez a személyes önállóságukat is megalapozza. Olyan állampolgárt akarunk nevelni, aki szabadon kibontakoztathatja személyiségét.

A sokszínű, különböző tevékenységekkel biztosítjuk, hogy a gyerekek eltérő szerepeket láthassanak el. Ösztönözzük a kreativitást, az önálló alkotások létrehozását.

Az iskolai önállóság kibontakoztatásához kellő jogosultsággal rendelkező, stabil értékrendben gondolkodó, önfejlesztésre képes pedagógusokra van szükség. A nevelőtestületi együttműködés alapjaként nem a rangsor szerinti függőséget, hanem a személyes felelősségen alapuló munkát tekintjük. Nem a funkciókat, hanem a teljesítményt akarjuk elismerni. Nem törekszünk látszategységre, de alapvetőnek tekintjük, hogy mindenki az elfogadott pedagógiai program és testületi munkamegosztás szerint - megfelelően - végezze el a munkáját. Az önművelés elhanyagolásában megmutatkozó igénytelenséget nem engedhetjük meg.

          A munkaközösségek szerepe mindinkább felértékelődik. A szaktárgyi kérdések problémáinak a megválaszolása, a fejlesztési elképzelések kimunkálása és megvalósítása az ő hatáskörükbe tartozik.

          Szeretnénk elérni, hogy azok a gyerekek, akik nyitottak, kíváncsiak, érdeklődők, találjanak teljes örömet az iskolában, s minden alkotó pedagógus az önmegvalósítás élményével végezhesse a munkáját.

 

6.  Az iskola az egyes gyereket állítja a nevelés középpontjába. A pedagógusok személyes kapcsolataikkal, egyéni bánásmóddal teremtik meg a feltételeket az egyén fejlődéséhez. Az egymást választó, közösen tevékenykedő gyerekek - ha erre igényük van - közösséggé válhatnak.

A gyermek számára törekszünk a testi biztonság mellett, az érzelmi biztonság megteremtésére is. Minden tanuló érezze jól magát az iskolában, vegye körül kellemes környezet. A gyerekek egyéniségét elfogadva közeledjünk hozzájuk. A velük szemben támasztott követelmények ne okozzanak túlterhelést. A fejlesztésükhöz igénybe vett időt optimálisan hasznosítsuk.

Fontosnak tartjuk, hogy az iskolában értelmes rend és fegyelem uralkodjék.

          A gyermekek testi, lelki és szellemi fejlődéséhez kedvező és ingerdús környezetet teremtsünk. Segítsük őket eligazodni az információk világában.

          Kiemelt jelentőséget tulajdonítunk a személyességnek. Nagyra értékeljük a pedagógus személyes hitelességét és példaadását. A rászoruló, vagy hátrányos helyzetbe kerülő tehetséges gyerekeket az osztályfőnök segíti döntéseiben, törődik vele, átsegíti a nehézségeken.

 

7.  Az eszményekben olyan tanuló képe él, aki a közös - családi és iskolai - nevelés eredményeképpen egyesíti magában az alábbi tulajdonságokat:

-      humánus

-      erkölcsös

-      fegyelmezett

-      művelt

-      kötelességtudó

-      érdeklődő, nyitott

-      kreatív, alkotó

-      becsüli a szorgalmas tanulást, a munkát

-      képes a problémák érzékelésére és megoldására

-      gyakorlatias

-      képes eligazodni szűkebb és tágabb környezetében

-      jó eredmények elérésére törekszik (játékban, munkában, tanulásban)

-      van elképzelése a jövőjét illetően

-      becsüli a tudást

-      öntevékenyen, aktívan részt vesz a tanulásban

-      ismeri a tanulás helyes, és hatékony módszereit

-      képes tudását továbbfejleszteni és önállóan ismereteket szerezni

-      tudását folyamatosan gyarapítja, bővíti

-      képes az értő olvasásra, gondolatait helyesen és szabatosan tudja megfogalmazni szóban és írásban

-      a mindennapi életben felhasználható képességekkel rendelkezik

-      ismeri, tiszteli, óvja, ápolja:

nemzeti kultúránkat, történelmünket, anyanyelvünket

a természet, a környezet értékeit

más népek értékeit, hagyományait

az egyetemes kultúra legnagyobb eredményeit

-      a társadalmilag elfogadott normák szerint viselkedik az emberi és

       a természeti környezetben

-      ismeri és alkalmazza a közösségben éléshez szükséges pozitív magatartásformákat

-      ismeri és betartja a különféle közösségekben (család, iskola, társadalom) harmonikus együttélést biztosító szabályokat

-      ismeri és alkalmazza az emberek közötti érintkezést, a kommunikáció

       elfogadott formáit és módszereit

-      viselkedése udvarias

-      beszéde kulturált

-      társaival együttműködik

-      szüleit, nevelőit, társait szereti és tiszteli

-      képes szeretetet adni és kapni

-      szereti hazáját

-      megérti, tiszteletben tartja a sajátjától eltérő nézeteket

-      szellemileg és testileg egészséges, edzett

-      egészségesen él

-      szeret sportolni, mozogni

-      megjelenése és személyes környezete tiszta, ápolt, gondozott

Bizonyos, hogy ezen tulajdonságok mindegyikét nem lehetséges kialakítani minden egyes  iskolába járó tanuló személyiségében. Mégis a nevelők mindennapi nevelő- és oktató munkája arra irányul, hogy minél több diák rendelkezzen - végzős korára - minél több itt felsorolt személyiségjeggyel.

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 44
Tegnapi: 29
Heti: 44
Havi: 104
Össz.: 24 538

Látogatottság növelés
Oldal: Pedagógiai alapelveink
Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskola - © 2008 - 2024 - gegenyiskola.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével egyszerű a honlap készítés! Programozói tudás nélkül is: Honlap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »