Jövőkép
"Nincs még egy munka, ahol ennyi a kudarc, hiábavaló erőfeszítés, de ilyen sok siker, ennyi ajándék, kellemetlen és kellemes meglepetés éri az embert.
Nincs még egy munka, ahol ilyen nagy hatása lehet egy-egy jó – vagy jókor kimondott – szónak, esetleg egy-egy rosszul vagy rosszkor mondott szónak.
Nincs munka, amely ennyi azonnali sikerrel kecsegtet, és nincs egyetlen munka sem, amelynek a valódi hasznát csak évek, esetleg csak évtizedek múlva láthatjuk."
(Antoine de Saint-Exupéry)
Kitűzött céljaimat az eddig elért eredmények megtartása és kis lépésekben történő javítása határozzák meg:
Az iskola vezetési struktúrája:
Az igazgató felel[1]
Fontosnak tartom a középvezetőkkel és a felelősökkel rendszeresíteni a szakmai megbeszéléseket annak érdekében, hogy mindenki kellően tájékoztatva legyen az iskola előtt álló rövid és hosszú távú aktuális feladatokról, a felmerülő problémákról, az eredményekről és az egész intézmény tevékenységéről.
„Ha a gyerekek toleráns légkörben élnek,
Megtanulnak, türelmesnek lenni.
Ha a gyerekek dicsérve élnek,
Megtanulják, megbecsülve érezni magukat.
Ha a gyerekek elfogadva és barátságban élnek,
Megtanulják megtalálni a szeretetet a világban.”
Dorothy Law Holte gondolatait magaménak vallva nevelési alapelvem, hogy legyen az iskola fontos a gyermeknek is. A pedagógusoknak olyan légkört kell teremteni, hogy szeressen gyermek iskolába járni, megtanulva, felszabadultan gondolkodni, tanulni. A gyermek alapvetően testben, lélekben és intellektusában fejlett ember, aki önmagával és környezetével képes harmóniában élni. Fokozatosan váljék tudatossá, ismerje önmagát, jogait, kötelességeit és érdekérvényesítésének lehetőségeit. Legyen képes a társadalmi életbe való beilleszkedésre, az erkölcsös életvitelre, a boldogságra. Egy egészséges mentálhigiéniás környezetben felnőtteknek és a tanulóknak egyaránt meg kell találniuk a tanulás, a munka, kulturált szabadidő eltöltés egyensúlyát. Fontosnak tartom az egymásra való odafigyelést és az emberi boldogulás esélyének támogatását.
Értékrendemet a testi és lelki egészség egysége jellemzi. Életfelfogásom szerint fontos, hogy minden tanuló biztonságban éljen, örömmel tanuljon, értelmes kihívások elé álljon, érdekesnek lássa feladatait, keményen dolgozzon és tudatosan készüljön az életre. Nevelési célom, hogy az iskola hatékonyan működjön közre a szeretetre nyitott, harmonikus, önálló, egészséges, az emberiség ügyeivel közösséget vállaló emberek, felelős állampolgárok nevelésében. Hiszem, hogy a nyugodt, demokratikus légkörben az életkori sajátosságok figyelembevételével, a tudomány fejlődését, az élet változásait szem előtt tartva, a szülői ház intenzív bevonásával iskolánk nevelési- oktatási rendszere továbbra is eredményesen működik.
Iskolánk a hagyományos nyolc évfolyamos iskolák sorába tartozik. A nyolc évfolyamon évek óta 8 osztály működik. Az osztálylétszámok optimálisak, biztosítva a hatékony pedagógiai munkát. A tanulócsoportokat kényelmesen el tudjuk helyezni az iskola épületegyüttesében. A védőnői és óvodai előrejelzések azt mutatják, hogy a következő 5 évben is biztosítva lesz a beiskolázott tanulóink létszáma.
Az eddig alkalmazott tanulásszervezési módszereink jól működnek és szeretném, ha a tanulószobák mellett a jövőben is megmaradnának az egyéni fejlesztő, felzárkóztató-, és tehetséggondozó foglalkozások. Az iskola szakos ellátottsága eddig 100%-os volt. Bízom benne, hogy a nyugdíjazásokat követően, a jövőben is sikerül biztosítani ezt a színvonalat.
Vidéki kisiskolaként a legfontosabb cél a Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskola stabilitásának, vonzerejének megtartása. Ennek érdekében fontos, hogy a szülők tudják azt, hogy intézményünk nyugodt, gyermekbarát, biztonságos, elfogadó légkört és jó tanulási körülményeket képes biztosítani. Iskolai programjaink, a tanítási gyakorlatba beépített témahetek évek óta a munkatervünk gerincét képezik. A kialakított rendszert pedagógusaink profin működtetik, ezért ezeket csak kiegészíteni szeretném néhány személyiségemből fakadó újítással.
Megőrzendő állandó programjaink:
Tanévnyitó ünnepség
Magyar Diáksport Napja
- Sor-és váltóverseny
- futóverseny osztályonként
Magyar Népmese Napja
Iskola-hét (Gárdonyi-hét):
- Sor - és váltóverseny
- Fut a suli – Gárdonyi futás 1552m
- Kobaktörő vetélkedő
- Gárdonyi-vetélkedő
- Irodalmi műsorok
Október 6. és október 23. –ünnepi megemlékezések
Halloween-interaktív vetélkedő
Egészséghét:
- Fogászati, testápolási vetélkedő:
- Márton-napi sor-és váltóverseny
Télapó ünnepség
Karácsonyi játszóház
Karácsonyi műsor
Magyar Kultúra Napja: mesék, versek, népdalok, népi gyermekjátékok
Farsangi népszokások megismerése - Farsangi bál
A Víz világnapja
Pénzhét – a felelőségteljes pénzkezelésre, takarékosságra való nevelés
Március 15. ünnepi megemlékezés
Föld napja rajzverseny
Költészet Napja
Ügyesség – bátorság versenye (Sor- és váltóverseny)
Hospitálás az óvodában, a leendő elsősök csoportjában
Húsvéti játszóház: népszokások, hagyományok, tojásfestés
Anyák napja
Gyermeknapi programok
Osztálykirándulások
Játékos foglalkozás az iskolába jövő óvodásokkal.
Nemzeti Összetartozás Napján.
Osztálykirándulások lebonyolítása
Nyári táborok szervezése és lebonyolítása
Tanévzáró ünnepség
A már kialakított szervezeti kultúra jól működik. A belső kommunikációra viszont még jobban kell figyelni. Ezt szolgálják a 2023/24-es tanév második félévében bevezetett havi szintű értekezlek is. Szeretném, ha ez a gyakorlat a jövőben is megmaradna, mert láthatóan hatékonyan segíti a tantestület munkáját.
A nevelő-oktató munka tervezéséhez szeretném, ha az intézményünk stratégiai és operatív szempontból fejlesztésre szoruló területei rendszeresen beazonosításra kerülnének. Ezért a fontosnak tartom, hogy a tanév lezárásáig a nevelőtestület a SWOT analízis elemzési technikával megfogalmazza a következő tanévre a fejleszthető területeket. Így a következő tanévet már ezeknek a szempontoknak a figyelembevételével terveznénk.
A nevelőtestületünk átlagéletkora az elmúlt évek nyugdíjazásainak következtében jelentősen „fiatalodott”. Azt gondolom, hogy a betervezett rendszeres bemutató órák, és hospitálási lehetőségek a pedagógusainkat kölcsönösen segíthetik a pedagógiai kultúránk fejlesztésében. A pályakezdő és új kollegák támogatása érdekében számítok a munkaközösségi vezetők tanórai látogatásaira, de az új teljesítményértékelés bevezetése ezt intézmény szinten indokolttá teszi a vezetők számára is.
A vezetői és nevelői munka során a pontosságra, a naprakészségre és a határidők betartására szeretném helyezni a hangsúlyt. Tanórákon a differenciált foglalkoztatás, tolerancia, igényesség, célravezető módszerek és megfelelő tanuló-pedagógus kapcsolatot tartom optimálisnak.
Nevelőink szívesen és önként vesznek részt szervezett és önerőből finanszírozott továbbképzéseken. Az egyensúly és a terhelhetőség figyelembevételével a társadalmi elvárásokhoz igazodó korszerű ismeretátadás a fejlődő és változó világban szükségszerű is. Támogatom a tanulást, az önképzést, intézményünk fejlődését szolgáló mesterprogramok megvalósítását.
Igazgatóhelyettesünk mesterpedagógusként szakértői munkát végez. A jövőben is számítok szakértelmére, tapasztalatainak megosztására, amely eddig is hozzájárult iskolánk minőségének biztosításához. Szándékomban áll még egyenletesebben elosztani a feladatokat. Egy pályázati team (akár időszakos vagy téma szerint változó tagokkal) létrehozása jelentős segítség lenne az iskola munkájában, nem beszélve a szélesebb körű lehetőségek kiaknázásáról.
Terveim között szerepel az intézmény honlapjának korszerűsítése, a meglévő felület tovább gondolása. A korunkra jellemző infokommunikációs társadalom megköveteli a pedagógus szerepváltást. Az informatikai eszköztárak, lehetőségek változásait követnünk kell, és ez szemléletváltást igényel. Az élet folyamatosan igazolja, hogy a modern kommunikáció és tanítás legfontosabb eszköze az informatika, ezért folyamatosan fejleszteni kell a digitális kompetenciákat. A modern oktatást támogatva szeretném, ha még jobban kihasználnánk a prezentációk és projektfeladatok adta lehetőségeket.
Az oktatás eredményessége szemléletes mutatója az iskola munkájának. Ezért fontos cél az Országos Kompetencia Mérés eredményeinek javítása. Cél: az eddig elkezdett kompetencia alapú oktatás folytatása, hogy biztosítsuk a gyermekek számára az tanulási feltételeket az optimális fejlődésükhöz, az országos átlaghoz való közelítést. A bevezetett új mérési rendszerek bővítették a kompetenciamérések körét és ehhez alkalmazkodva kiemelt figyelmet kell fordítanunk a szövegértési- és szövegalkotási képességek, az anyanyelvi kommunikáció, a matematika-, az idegen nyelvi-, digitális- és természettudományos kompetenciák fejlesztésére.
Kiemelten fontos területe az oktatásnak az idegen nyelv oktatása. A szülők számára változatlanul fontos, hogy gyermekeik idegen nyelvet tanuljanak. Intézményünkben jelenleg a német nyelv kivezetésével az angol nyelv oktatására van lehetőség. A modern nyelvoktatást a képességek szerinti csoportbontás és hanganyagok, valamint nyelvoktató programok hozzáférésével nyelvi labor létrehozása segítené elő.
A művészeti oktatás támogatását nagyon fontosnak tartom. A zenei nevelés különleges hatással van a gyermek lelki fejlődésére. Emellett a tanulókban kialakítja az esztétikai élményszerzés és tevékenység képességét a befogadóképesség és az alkotóképesség kifejlesztésével. De legyen szó tánc vagy rajz tevékenységekről is, a kritikai gondolkodás, a sikerélmény, az önértékelés, a kitartás, a felelősségvállalás és a szociális készségekre is hatással van.
Elkötelezett vagyok a környezeti nevelés terén is. A szűkebb és tágabb környezet megismerése mellett minden pedagógiai eszközt be kell vetnünk a környezetünk védelme, megóvása, tisztán tartása és fenntarthatósága érdekében. Az elmúlt években az iskola területén fásításra és virágok ültetésére törekedtünk. Ezt szeretném folytatni, a parkosítás mellett mini-, gyógynövényes „botanikus kert” kialakításával. Az iskolaudvar fejlesztésével kapcsolatban is vannak költséghatékony elképzeléseim. A pedagógusok általi tervezéssel és irányítással, szülői bevonással, színes betonfestékkel különféle, kreatív játékokat festenénk a járdákra. Emellett a felújított pihenőpadok elhelyezésével, homokozósarok kialakításával barátságosabbá tehetjük udvari környezetünket.
Az iskolai élet hangulatán szeretnék az ének-zenével, mint módszerrel javítani. Terveim között szerepel, hogy minden hónapban egy-egy osztály által kiválasztott dalt tanulja az iskola közössége, ezzel indítva minden hét első napját. Az éneklés azoknak a hatékony eszközöknek az egyike, amely nemcsak közösségépítő hatású, hanem a lélek formálásának képességével is rendelkezik. A közös éneklés élménye fejleszti a speciális képességeket, a kognitív funkciók különböző területeit, de pozitív hatással van a pszichés funkciókra, a személyiség egészére is.
Fontosnak érzem, hogy tanulóink továbbra is megismerjék iskolájuk múltját, hagyományait, valamint névadónk, Gárdonyi Géza munkásságát és életét. Ez a fajta „kötődés” is kialakítja a szülőföld, a haza szeretetét. Továbbra is támogatni szeretném az Iskola – hét (Gárdonyi-hét) programsorozatot hagyományőrző részletekkel színesítve.
Innovatív törekvéseim között szerepel „Az év kiállítása” program bevezetése, amely egy-egy tehetséges diákunk művészi- vagy gyűjtő munkájának adna helyet, vagy esetleg egy meghatározott témakörben közös gyűjtésre adna lehetőséget.
Szeretnék kihasználni minden olyan nevelési helyzetet, amely a haza iránti szeretetet és tiszteletet erősíti. Ezért szeretném, ha a mi iskolánk is bekapcsolódna a Határtalanul-pályázatba. Az eddig is pályázott Erzsébet-táborok mellett kezdeményezni szeretném, hogy felmenő rendszerben, egy-egy felsős osztály pályázzon a Balatoni Erzsébet – táborok tavaszi és/vagy őszi turnusaira.
A viselkedési problémák kezelése minden intézmény kiemelt feladatát képezik. Nagyon fontos vezetői feladatnak tartom a feltárt problémákra való reagálást, a megoldáskeresést. A szülők el is várják, hogy gyermekeik olyan intézményben fejlődjenek, ahol a magatartásproblémák nincsenek zavaró hatással a tanítási-tanulási folyamatokra. Ha nem is tömegesek a tanórák zavarása, néhány osztály egy-egy diákja időnként képes arra, hogy tartósan elvonja a figyelmet. Az eddigi bevált módszerek alkalmazása mellett – a személyi feltételek függvényében – szándékomban áll bevezetni az Arizóna-programot. A módszer lényege, hogy ki lehet küldeni a tanórát zavaró diákot „töprengeni”. A felügyeletet persze meg kell oldani, ki kell dolgozni. Nem kell feltétlenül büntetésként tekinteni rá, mert az egyéni felelősségvállalást és a szülői együttműködést is fejlesztheti.
A lelki egészség biztosítása nemcsak a tanulók számára fontos, hanem a velük foglalkozó felnőtteknek is. A pedagógusok komfortérzetének javítása érdekében egy relaxációs, esetleg kondicionáló funkcióval kiegészített helység kialakítását tervezem. Amennyiben nem tudunk e célra külön helyiséget biztosítani, kezdetnek a a faluház részében, esetleg a tágas könyvtári szoba egy részében is kialakíthatunk egy „sarkot”.
Az udvarias viselkedés hívó szavainak elhelyezése az osztályokban eddig is jelen volt. Ezeket tovább gondolva, kibővítve személyiségfejlesztő céllal szeretnék mindkét épületszárnyban „motivációs lépcsőt” kialakítani. Bízom benne, hogy pedagógusok által összeállított gondolatok folyamatos olvasása pozitív „nyomot” hagy majd a tanítványaink jellemében!
Az egészséget támogató terveim között szerepel a „mezítlábas tanösvény” kialakítása. Ez kisebb költségvetéssel megoldható olyan tematikusan kialakított útvonal, melyen mezítláb kell végigmenni. A különböző felületeken való mezítlábas járás javítja a gyermekek egyensúlyérzékét, jótékony hatással van a testtartásukra, segít a lúdtalp, valamint a gerincdeformálások kialakulásának megelőzésében.
A „Nyerő Páros” jógyakorlatként is bejegyzett motivációs programot szeretném kibővíteni. Eddig főleg az eredményesebb tanulókat jutalmaztuk. A gyengébben teljesítők, lemorzsolódásra veszélyeztetett tanulók egy részére pozitívan hatott a program, de van egy csoport – főleg ugyanazon családok gyermekei és SNI tanulók – akikre kiemeltebben kell figyelni. Fejlődésük érdekében külön kiegészítő programot tervezek bevezetni. Pedagógusaink hozzáértően fedezik fel a tehetséges tanulókat minden területen. Ennek köszönhetően a tehetséggondozás, a versenyeztetés aránya és az elért eredmények nagy örömünkre és elégedettségünkre egyre jobbak. A jövőben is szeretném, ha iskolánk tanulói minél nagyobb számmal vennének részt a tankerületünk által ajánlott és támogatott, valamint egyéb helyen meghirdetett egyéni, illetve csapatversenyeken.
Iskolánk zökkenőmentes működésének alapfeltétele a megfelelő együttműködés, kapcsolattartás a partnerekkel. Azt gondolom, hogy főleg ennek a sikerén múlik az intézmény jelene és múltja.
Belső partneri kapcsolataink:
Külső partneri kapcsolataink:
Iskolánk jelenleg jól felszerelt, modern eszközökkel rendelkező intézmény. Az interaktív tábla és az interaktív panel már alapvető felszerelési tárgynak számít a 21. századi modern iskolában. Az interaktív táblákat 15 évvel ezelőtt kezdtük el beszerezni és használni. Fenntartónk, a Kisvárdai Tankerületi Központ folyamatosan gondoskodik az elavult taneszközök cseréjéről, pótlásáról, új fali szemléltető eszközök beszerzéséről, az egyes szaktatantárgyak (rajz, technika, kémia) tantárgyak oktatásához anyagok beszerzéséről.
A közelmúlt tapasztalata, hogy takarékos gazdálkodással fenntartható az intézmény folyamatos működtetése. A feladataink végzése közben nemcsak az anyagi, hanem a szakmai és fenntarthatósági szempont is prioritást élvez az energiatakarékosság szempontjából. A Kisvárdai Tankerületi Központ, Gégény Község Önkormányzata és az iskola vezetése is igyekszik megragadni a kínálkozó pályázati lehetőségeket, hogy a zökkenőmentes működéshez, a fejlődéshez, szükséges feltételeket biztosítani tudjuk.
Vezetői programom összeállításakor mindenekelőtt az inspirált, hogy iskolánk eddigi jó hírnevét, színvonalát és sikereit gyarapítsam. A megvalósításhoz számítok kollegáim szakértelmére, támogatására és az igazgatóhelyettes sokéves vezetői tapasztalatára. Tisztában vagyok vele, hogy egy intézmény vezetésekor magas elvárásoknak kell megfelelni. A kevés vezetői tapasztalatomat kompenzálják mentori területen végzett tevékenységeim, a hivatás tudatom és a szakma iránti feltétel nélküli elköteleződésem. Nem ijedek meg a munkától és a kihívásoktól. Életem során megtanultam, hogy a kitűzött céljaimat kitartással és nagyon sok befektetett munkával lehet elérni.
Személyiségemből fakadóan nyitott vagyok a világra, szeretek az emberekkel foglalkozni. A hatékonyság mellett igyekszem befogadóan reagálni a változásokra. Vezetőként is szeretném, ha a kollegáim, dolgozóim, a szülők, a gyerekek és az iskola partnerei bizalommal fordulnának hozzám. Iskolánkban a színvonalas nevelői és oktató munka eredményességének legfontosabb biztosítéka a lelkiismeretes, hivatástudattal élő és dolgozók csapata. Elmondhatom, hogy magas szintű tudással, megfelelő munkamorállal és hozzáértéssel rendelkezik intézményünk minden egyes dolgozója a maga területén. A hatalmas és bonyolult szerkezetű gépezet működtetéséhez mindenkinek egyformán értékes és lényeges a hozzáadott munkája. A pedagógusok szakmaisága, a pedagógusokat segítők és technikai dolgozók munkája, a szülők támogatása, mind-mind apró, de fontos fogaskerékként működnek közre gyermekeink fejlődésének érdekében. Ezt a közösséget szeretném minden erőmmel szolgálni.
„ A vezetés lehetőség a szolgálatra.” (John C. Maxwell)
Balláné Balogh Aranka
igazgató