A Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskola küldetésének tekinti:
„Az intézmény erősségeinek kihasználásával, a tanulók motivációjának megerősítésén keresztül, a kompetenciamérések eredményeinek javításával és az iskola-szülő kapcsolat szorosabbra vonásával fokozódjon az intézmény szakmai hatékonysága, az innen kikerülő tanulók alkalmazható tudás birtokában kerüljenek be a középfokú képzésbe.[1]”
Iskolánk névadójától, megtanulhattuk, hogy „a gyermek lelke a mi fehér papirosunk, amit tele kell írnunk a tisztességtudás, és az egymás iránt való testvéri érzések jeleivel.” Elmondhatom, iskolánk valamennyi dolgozója arra törekszik, hogy Gárdonyi szellemiségében végezze a munkáját még akkor is, ha „a tanító olyan lámpa, mely minél inkább világít másoknak, annál inkább fogyasztja önmagát.”
Mindezt a szervezet erőforrásainak maximális kihasználásával, az intézmény iránti elkötelezettséggel, lojalitással, lelkesedéssel, határozott fellépéssel, hatékony konfliktuskezeléssel, az iskola menedzselésével, csapatmunkával valósítjuk meg.
Intézményi alapadatok
Az intézmény székhelye szerinti megye neve: Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Az intézmény fenntartója: Kisvárdai Tankerületi Központ (2017.01.01.-)
4600 Kisvárda Kodály Zoltán utca 15/A
OM azonosító: 202966
Az intézmény hivatalos neve: Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskola
Székhelye: 4517 Gégény Rákóczi út 42.
E-mail címe: gegenyiskola@gmail.com
Tel./fax száma: 06-45-463-004
Az intézmény fenntartói mérföldkövei
Az iskolánk legfontosabb partnerei:
A Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskola hagyományos, nyolc évfolyamos alapfokú iskola. Tanulóink számára biztosítjuk az étkezési lehetőséget, az egész napos felügyeletet. Feladatunk az általános iskolai korú tanulók nevelése-oktatása, valamint a többi tanulóval együtt nevelhető és oktatható sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése-oktatása.
Alsó tagozaton 2011 óta egész napos iskolaotthonos rendszerben folyik a tanítás. Ez a szervezési forma biztosítja az egyénre szabott fejlesztést, felzárkóztatást, tehetséggondozást a napi terhelés egyenletes elosztásával. Felső tagozaton a délelőtti órákra való felkészülést tanulószobai foglalkozások segítik.
Elfogadó és befogadó intézményként a tanulásban akadályozott és a kevert specifikus fejlődési zavarral küzdő tanulókat egészséges társaikkal együtt, integráltan neveljük-oktatjuk. A gyengébb képességűeknek és lemaradóknak differenciált tanórákat, korrepetálásokat, egyéni és csoportos felzárkóztató foglalkozásokat biztosítunk. A szociálisan hátrányos helyzetű tanulókat integráltan neveljük, úgy, hogy közben igyekszünk minden segítséget megadni hátrányuk leküzdésére, csökkentésére.
Tanulóinknak biztosítjuk az egyénre szabott fejlesztést, felzárkóztatást és tehetséggondozást a napi terhelés egyenletes eloszlásának figyelembevételével. Fejlesztő támogatást nyújtanak a sport- és tanulmányi versenyek, a művészeti nevelésen belül a zene- és néptánc oktatás, a mozi- és színházlátogatások, valamint a szakkörök, tehetséggondozó csoportok, felvételi előkészítők, tanulmányi kirándulások, nyári táborok.
Intézményünkbe folyamatosan járnak részképesség-, és magatartászavaros tanulók. A szerteágazó problémák felismerésére és kezelésére fokozott figyelmet fordítunk a szakszolgálati intézmények adta lehetőségek maximális kihasználásával. A tanulók tanórai nevelését és oktatását jól működő gyermekvédelmi munka támogatja. Az osztályfőnökökkel és a gyermekvédelmi felelőssel a Gyermekjóléti Szolgálat munkatársa és az iskolai szociális munkás is szorosan együttműködik.
A felmenő rendszerben fokozatosan bevezetett angol nyelv oktatására szülői és társadalmi igények miatt került sor. Nyelvi laborral nem rendelkezünk. A csoportbontást a digitális kultúra oktatása teszi szükségessé, mivel a számítástechnika terem befogadóképessége és eszközparkja korlátokat szab.
Intézményünk a Kisvárdai Tankerületi Központ önálló iskolájaként, Gégényi Gárdonyi Géza Általános Iskola néven tevékenykedik. A két épületegyüttesből álló iskolánk régi, központi épülete még 1962-ban épült a felsőtagozat számára 5 tanteremmel. 1997-ben egy bővítés után vettük birtokba új, modern, korszerű iskolánkat, ahol nagy örömünkre az alsó tagozatos osztályok is helyet kaptak. Az épület ekkor újabb 5 tanteremmel, egy tágas, barátságos nevelői szobával, 2 külön bejáratú irodával és egy modernebb konyhával bővült. A konyha az önkormányzat fenntartásában működik, biztosítja az óvodai, az iskolai és a szociális étkeztetést a településen. A tetőtér beépítésével 6 csoportszoba, közművelődési és iskolai feladatokat ellátó könyvtár, ebédlő, valamint egy közösségi programok, iskolai műsorok lebonyolítására alkalmas aula kapott helyet. Vizesblokkok, kézmosók megfelelő mennyiségben állnak rendelkezésre az épületben, a tornateremben és az udvaron is.
2008-ban került átadásra a központi iskola udvarán a tornaterem, amelyet nem csak a tanulóink használhatják, hanem színtere a különféle közösségi, települési rendezvényeknek is. 2009-ben a régi épületszárnyban is megtörtént a külső nyílászárók cseréje és hőszigeteléssel látták el a homlokzatot. 2016-ban az új épület ablakait cserélték ki és szintén külső hőszigeteléssel látták el az épületet. 2018-2019-ben az önkormányzat energetikai pályázatának keretében megújult a fűtési- világítási rendszer, napelemeket szereltek az iskola és a tornaterem tetejére, kicserélték a tornaterem ablakait, valamint hőszigetelő burkolattal látták el az épületet. 2018-ban a konyha felújítása is megtörtént: korszerű, modern berendezéseket szereltek be, új bútorokkal látták el.
Külön szertárhelyiséget a kémia és a testnevelés órákhoz tudunk biztosítani. A többi tantárgy eszközei szakjellegű tantermekben vannak elhelyezve. A tantermeken kívül 1 informatikai és 1 technika teremmel rendelkezünk. Az oktatáshoz szükséges legalapvetőbb felszerelések rendelkezésre állnak, amelyek az anyagi és pályázati lehetőségekhez mérten folyamatosan bővülnek, korszerűsödnek. Időszakosan más intézmények eszközeit is béreljük, így az úszásoktatás megszervezése és lebonyolítása érdekében a Kemecsei Járási Tanuszoda szolgáltatásait vesszük igénybe.
A modern iskola kifejezés szinte egybe forrt a digitális kultúra, digitális oktatás kifejezésével. Az esélyegyenlőséget mára már a digitális felszereltség minősége is jelentősen meghatározza. Iskolánkban a digitális infrastruktúra folyamatosan fejlődött. Így az interaktív tábla vagy táblagép használata biztosítva van minden osztály számára. Uniós pályázatnak és a Kisvárdai Tankerületi Központ fejlesztésének köszönhetően, a digitális oktatás támogatásaként intézményünk az „okosterem” kialakításához szükséges interaktív panellel és tanulói laptokokkal gazdagodott. Alsós és felsős tanulóink, de pedagógusaink is izgatottan várják a közeljövőben történő műszaki átadást, mert használatával új dimenzióba helyezhetjük az élményszerű, tudásalapú tanítás-tanulás fogalmát.
Az elmúlt évtizedekben bekövetkezett tanulói létszám csökkenése miatt a jelenleg üres, emeleti csoportszobákat korrepetálásra, differenciálásra, fejlesztő foglalkozásokra, művészeti képzésre és hitoktatásra tudjuk használni. Elmondhatjuk, hogy a fenntartó és az önkormányzat az épületeinket folyamatosan újítják, karban tartják, így szép épületegyüttessel büszkélkedhetünk.
Nevelőtestületünk elkötelezett, egymást támogató, jól felkészült pedagógusokból áll. Kollegáink fontosnak tartják a szakmai, módszertani megújulást, ezért szívesen vesznek részt olyan pedagógustovábbképzésen, amelyek a tanítás – tanulási folyamatot segítik. Szaktanáraink és tanítóink eredményesen szerepeltetik tanítványaikat megyei és országos, egyéni vagy csapatversenyeken. Iskolai és település szintű rendezvényeink színvonala pedig évről évre szakmai hozzáértésüket és kreativitásukat bizonyítják.
Pedagógus közösségünk összetétele évtizedekig stabil volt, kevés mozgással. Dolgozóink létszáma az elmúlt 20 évben a csökkenő tanulói létszámhoz igazodott. A tantestület kor szerinti összetétele valószínűleg összhangban van az országos átlaggal, miszerint döntő többségben tapasztalt, évtizedek óta a pályán lévő pedagógusok tanítanak. Az utóbbi években 6 nyugdíjassá vált kollega távozása viszont átmeneti fluktuációt eredményezett. A teljes állásban, (aktívan) dolgozó pedagógusok száma jelenleg: 15 fő
Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a nevelő – oktató munka minőségét, a szakszerű ellátást csak minimálisan befolyásolták az változások. Szakos ellátottságunk 99%-os. A felső tagozatban technika szakos tanárt nem tudtunk biztosítani, így ezt a feladatot a számítástechnika szakos kollegánk látja el.
Tantestületünk jelenlegi tagjainak a pedagógusminősítés szerinti megoszlása: 2 mesterpedagógus, 8 Pedagógus II, 4 Pedagógus I fokozatú és 2 fő gyakornokunk van. Az SNI tanulók foglakozásait külső alkalmazottként 2 fő gyógypedagógus látja el. Iskolatitkárunk és magyar-biológia szakos kolleganőnk jelenleg szülési szabadságát tölti. A pedagógusok munkáját 1 fő pedagógiai asszisztens, 1 fő karbantartó és 4 fő takarító segítik. 2023 szeptemberétől az iskolai közösségünket támogató iskolaőrünk is megkezdte munkáját.
Évek óta 2 tanulószobai csoport működik iskolánkban. Egyik csoportot az 5. osztály számára az alsó-felső tagozat átmenetének segítésére, a másikat pedig a 6.-7.-8. osztályos tanulók számára működtetjük. Elmondhatjuk, hogy az oktató-nevelő munka feltételei biztosítottak az intézményünkben, így továbbra is a minőségi munka irányába haladunk.
Jelenleg az intézmény tanulóinak 77%-át a Gégényben lakó családok gyermekei adják. Településünk intézményeinek jó híre van, ennek köszönhető, hogy a környező településekről egyre többen íratják gyermekeiket a gégényi bölcsődébe, óvodába. Ezekből az intézményekből pedig a gyermekek 90-95 % - a mi iskolánkban kezdi el alapfokú tanulmányait. Megfigyelhető az is, hogy az induló tanulócsoportokhoz az utóbbi években minden tanévben csatlakozik még néhány, közeli településről érkező tanuló is, akik addig a lakóhelyük szerinti óvodájukba jártak.
Büszkék vagyunk iskolánk népszerűségére, arra hogy a más településekről bejáró tanulók szüleinek több szempontból is meg tudunk felelni.
Tekintettel arra, hogy iskolánk Pedagógiai Programjában kiemelten szerepelnek a gyermekvédelmi feladatok, nagy figyelmet fordítunk a hátrányos helyzetű, a veszélyeztetett, a felzárkóztatásra szoruló tanulók fejlesztésére, valamint az esélyegyenlőség megteremtésére. Az átlagos- és közepes képességű tanulókra szintén intenzíven figyelünk és hiányosságaik pótlására biztosítjuk fejlődésükhöz a rendelkezésünkre álló lehetőségeket. A jó és kimagasló képességű tanulókat pedig tehetséggondozás keretében differenciált tanulásszervezéssel, versenyeztetéssel és olyan programokba való belépéssel fejlesszük, ahol lehetőségük van mélyebb megismerési módokra, tehetségük sokoldalú kibontakoztatására.
A mindennapos testedzés mellett tanulóink szívesen járnak a versenyekre is felkészítő atlétika szakkörre, alsó és felső tagozatban egyaránt. Biztosítjuk a művészetoktatás lehetőségét is. Az iskolánkban jelen lévő három művészeti iskola oktatásában tanulóinknak lehetőségük van zongora-, furulya-, rézfúvós-, citera- és néptáncoktatásra.
Az egyes osztályok összetételei, a tanulói teljesítmények időnként rendkívül változatos képet mutatnak. Ez tükröződik a pályaválasztás irányaiban is. Munkánk során kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a kimenetnél a később felsőfokú végzettséget megcélzó tanulóknak biztosítva legyenek azok a tanórai és tanórán kívüli tevékenységek, amelyek megfelelő szintű alapozó tudást biztosítanak. Az elmúlt évtizedekben ezt a feladatot iskolánk sikeresen teljesítette, mert tanulóink megállták a helyüket a választott középfokú intézményekben is. A tovább tanuló végzőseink aránya folyamatosan 100%. Iskolánk színvonalát bizonyítja, hogy jellemzően a diákjaink 2/3-a érettségit adó középiskolában folytatja tanulmányait.