„Nyerő páros” motivációs program
2019-től működik iskolánkban az Oktatási Hivatalnál is bejegyzett Nyerő páros motivációs program. A programot a 4-8. osztályos lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számának csökkentésére dolgoztuk ki és bővítjük folyamatosan. A 4. osztályt azért vontuk be a programba, mert tapasztalatunk szerint felmenő rendszerben megkönnyíti a zökkenőmentes átmenetet és kiemelt figyelmet tudunk fordítani a lemorzsolódással veszélyeztetett „zóna” felé közeledő tanulókra. A programhoz szorosan kapcsolódik a Családbarát programunk is, miszerint a szülői házzal való szoros kapcsolattartás és együttműködés a program egyik alappirére. A szülői értekezletek és fogadóórák mellett fontosnak tartjuk a családlátogatást, hogy a gyerekeket tanító pedagógusok megismerjék a családi hátteret és közvetlen környezetet. A „kerekasztal beszélgetések”, a telefonos és egyéb online felületeken való kapcsolattartás szintén rendszeres, mert a szülőnek naprakészen információt kell szereznie gyermeke előmeneteléről és az őt (őket) érintő információkról.
A programot szeptemberben egy „lelkesítő” osztályfőnöki óra keretében mutatjuk be a gyerekeknek. A tanulópár mintáját újra gondolva a gyerekek párban dolgoznak. A párok lehetnek azonos és eltérő képességűek. A lényeg, hogy előző hónaphoz, és önmagukhoz képest mindketten javítsanak, vagy egy szint fölött legalább ne rontsanak a tanulmányi eredményeiken. Egymást segítik, ellenőrzik, bíztatják és nem csak saját magukért, de társukért is felelősséget vállalnak. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a kortárs kapcsolat időnként hatékonyabban hat, mint a felnőttek (pedagógusok, szülők) törekvése. Kihasználják az IKT-eszközök adta lehetőségeket, amelyekbe otthon érzik magukat. Telefon - és internetkapcsolatban vannak, figyelmeztetik és segítik a másikat a házi feladat megoldásában; közös projekteket, beszámolókat készítenének, ellenőrzik egymást. Az osztályfőnökök havonta számolják az átlagokat, és ha mindketten teljesítik az elvárásokat, abban a hónapban belépnének a „Nyerő párosok klubjába”– amely 4-8. osztályosok közös bulija, klubdélutánja vagy jutalom programon vehetnek részt. A 3,00 alatt teljesítő tanulók számára külön foglalkozást, beszélgetős tréninget szervezünk. Ezeket a gyerekeket hasznos tanulásmódszertani tanácsokkal látjuk el, tükröt állítunk eléjük és biztatjuk őket, hogy ők is „meg tudják csinálni”, csak legyenek kitartóak.
Az eredményeket mindenki számára láthatóvá tesszük az iskola „Motivációs falán”. A Motivációs falon motiváló idézetek közül válogathatnak a tanulók, amelyek irányt mutatnak a sikeres és eredményes tanuláshoz vezető úton. Konkrét tanulásmódszertani lehetőségeket ajánlunk, amelyek szintén segíthetnek a hatékony tanulási folyamat elsajátításához. A táblázat osztályonként, tanulónként és páronként is mutatja az elért eredményeket. Havonta smiley fejekkel fejezzük ki a tanulók egyéni eredményét. Ha a párok tagjai javítottak, azt jelképesen ábrázoljuk. Külön figyeljük és összehasonlítjuk az előző év végi és félévi eredményeket. Osztályonként egy „Rangsort” is felállítunk, amelybe az osztály első 10 legjobban teljesítő tanuló neve kerül, valamint külön rangsoroljuk az osztályok közös átlagát is. Ezen a táblázaton még külön kiemeljük és gratulálunk azoknak a tanulóknak, akiknek a havi átlaga 5,00 és akik 0,5-et vagy annál többet javítottak, tehát önmagukhoz képest fejlődést mutatnak. Akik az év végi bizonyítványon 1,00 – et javítanak, jutalomkönyvben is részesülnek.
A tapasztalataink azt mutatják, hogy a gyerekeket nagyon is érdekli a saját pozíciójuk. Érdeklődve figyelik az aktuális, havi kiírásban a változó sorrendet. A gyakorlat azt mutatja, hogy félévig nagyon figyelnek az eredmények megtartására, hogy jó félévi bizonyítványt kaphassanak. Aztán február-március hónapokban a tanulók egy része ismét elengedi magát, és visszaesést mutatnak az eredmények. Ezért az április, május, június hónapokra kiegészítő „kihívással” egészítettük ki programunkat. Amelyik osztály átlaga eléri a 4,00-át és nincs egyetlen olyan tanuló sem, aki 3,00 alatt teljesít, az az osztály „jutalom napban” részesül. Ezen a napon nincs felelés, dolgozatírás, az órák játékos, vetélkedő formájában valósulnak meg, az osztályfőnök felügyelete mellett zenét hallgathatnak, a DÖK pedig pizzát rendel az osztálynak. Ilyenkor nemcsak biztatják egymást, hanem szigorúan kérdőre is vonják, így a páros munka mellett a csapat szellemre is építünk. Emellett listát készítünk a lemorzsolódás szempontból kiemelt figyelmet igénylő tanulókról és fokozott figyelmet fordítunk a jobb jegyek szerzésének biztosítására: felelés, beszámolók, ppt-készítés, dolgozatokra való közös felkészülés stb.
A klubdélutánok is tréningszerű beszélgetéssel, személyiségfejlesztő játékokkal kezdődnek. Megbeszéljük a sikerhez vezető utat, mekkora többletmunkára van szükség a javításhoz? A felsőbb osztályosok tanácsokat adnak fiatalabb társaiknak. Elmondják, milyen hibákat követtek el a felső évfolyamba lépve és mit tennének másképpen. A délután további része „szórakozással” folytatódik. Saját ötletekkel készülnek: zenefelismerő játékok, vetélkedő, táncverseny, csocsó, biliárd, twister... A külső helyszínű jutalom programok között szerepel többek között: mozi, karaoke, bowling, korcsolyázás, skyrider, point ball…
Ismerjük az Alfa – generációt és tudjuk, hogy nem egyszerű motiválni őket. Ez a módszer sem biztos recept, és hozzá kell tennem, hogy folyamatos munkát igényel a koordinálása. Viszont az eredmények azt mutatják, hogy a tanulók, pedagógusok és szülők befektetett energiája bizonyos szinten megtérül, hiszen az elmúlt években folyamatosan csökkent a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulóink száma.
Balláné Balogh Aranka
igazgató
Az alkalmazott smiley jelek:
A Nyerő páros táblázat:
Rangsor: